söndag 9 december 2012

Arbetslöshet och Akassan?

Jag läser väldigt ofta och hör många klaga på att vara arbetslösa och på arbetslösheten som verkar vara extremt hög i det här landet. Jag säger inte emot att den är hög, men många jag känner och hör om klagar och klagar på att vara arbetslösa, men inte f*n söker dom jobb. Dom är kräsna och vilka jobb som helst duger inte, utan då sitter dom hellre hemma arbetslösa och klagar istället. Många sitter och väntar på att jobben ska komma automatiskt utan någon ansträngning. Dom kräver orealistiska jobb och löner i relation till deras utbildning och/eller erfarenhet. Folk överlag är jäkligt lata i detta land. 
Det är inte många som förstår att det är lättare att få ett jobb om man redan har ett jobb och inte har flera månaders arbetslöshet i sin cv. 
Varför inte ta ett mindre roligt jobb i väntan på det bättre?. Vem tror ni helst någon anställer, den långtidsarbetslösa eller den som vänt burgare på MAX lika länge? 
Det är klart att akassan inte är speciellt hög, men varför skulle den vara hög?. 
Det ska väl inte löna sig att gå hemma med akassa eller har jag missat nåt?. 
Förstår ni hur många som bara skulle vara hemma och utnyttja detta om det var högre ersättning och om dagarna aldrig skulle ta slut?.
Akassan ligger inte under vad som räknas som existensminimum i det här landet och blir någon arbetslös så är det väl rätt självklart att man får mindre pengar än om man arbetar, så en prioritering i utgifterna är väl också rätt så självklar anser jag. 
Det är väldigt sällan eller aldrig jag hör någon vara tacksam över att vi har ett skyddsnät i form av akassa utan bara en massa klagomål på ersättning, antal dagar etc. 
Jag tycker att vi borde vara väldigt tacksamma över den. 

Jag vill också tillägga att jag aldrig under mitt rätt så långa liv varit arbetslös och heller aldrig haft ersättning från akassa en enda dag. Och nej, jag har inte varit på samma arbetsplats hela livet utan jag har kämpat för att inte behöva vara arbetslös och heller aldrig velat vara arbetslös. Vissa arbeten har jag varit på i bara några månader, medan vissa några år och ett var jag faktiskt på så länge som 9,5år. 

Jag har arbetat på en grill, på ett café, på H&M, som stödperson på psyket, som kamratstödjare, på kundtjänst, som utbildare, som coach, som arbetsledare, som administratör, som personligt assistent och just nu jobbar jag inom hemtjänsten.
Jag har pluggat multimedia, statsvetenskap, projekt, organisation & styrning, pedagogik, kognitionspsykologi och just nu läser jag psykologi och socialt arbete, 
för att i framtiden få jobba med det jag helst vill jobba med, som behandlingsassistent. 

2 kommentarer:

  1. You rules!! :-)
    Du vet att jag håller med dej till fullo! Det klagas alldeles förmycket!!

    SvaraRadera