tisdag 11 december 2012

Vänskap

Att vara vänner handlar om att ge och ta, att ställa upp för varann när livet är tungt, att vilja välja vänskapen före något annat när det behövs. Det handlar lika mycket om att ha roligt och skratta tillsammans, framför allt i de tillfällen i livet som är tunga, då det verkligen behövs några uppmuntrande ord, ett besök en kväll eller bara en enkel kram. .
Att vara vänner betyder inte att man slutar höra av sig, att man alltid väljer något annat eller någon annan före, Det handlar inte om att man ignorerar sin vän och sen förutsätter att personen ska stå där och vänta tills det passar för den andra. Vänner ska finnas där när man behöver, dom ska bjuda till på eget initiativ, vilja umgås och hitta på roliga saker. Man ska kunna lita på varandra. Det handlar om att ge och ta.

Jag skulle aldrig svika mina vänner. Jag skulle aldrig sluta höra av mig till någon som har det jobbigt. Jag skulle aldrig lova att ringa eller hälsa på till någon och sen aldrig hålla det. Att "glömma bort det" eller att veta att min vän har det tufft i livet, men ändå välja något annat före att ställa upp. Jag skulle aldrig gå bakom ryggen eller ljuga för mina vänner. Jag skulle aldrig vara falsk mot mina vänner och jag skulle aldrig vilja öka min egen självkänsla genom att medvetet såra mina vänner. Jag tycker det är för jävla dåligt och orsaken till att jag tycker det är nog för att jag aldrig skulle göra det själv mot någon annan. Jag vill behandla andra som jag själv vill bli behandlad.

Jag har dock varit alldeles för snäll och tillåtit mig själv att ta allt det här. Jag har accepterat det, men tänker inte göra det en dag till. Jag har också kommit till en punkt där jag förstår att detta är andras förlust och inte min. Jag kommer att vinna på detta, för det tar för mycket energi från mig och det är energi som jag faktiskt behöver och vill lägga på mig själv och på personer som förtjänar att vara kvar.
Det finns personer som inte förtjänar att vara i mitt liv längre och dom ska inte vara kvar där. Jag tänker inte fundera mer på varför dom inte hör av sig av sig längre. Jag står faktiskt hellre själv än att ha falska människor och så kallade vänner omkring mig som bara tänker på sig själva och tänker på andra när det passar dom.

Jag har eftersom rensat bort en del av mina gamla vänner men jag har även skaffat några nya det senaste året. Det finns några få otroliga människor i mitt liv som betyder massor för mig. Jag hoppas att ni vet vilka ni är, så ni inte tar åt er för mycket och på fel sätt av detta inlägg. Jag är oerhört tacksam över att ni finns och vill behålla er i mitt liv för alltid. Jag är för gammal för en massa tjafs och drama, jag vill ha vänner som jag kan lita på och ha roligt med, men jag är inte för gammal för att skaffa fler och/eller nya vänner.



4 kommentarer:

  1. Som sagt, mej blir du aldrig av med! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag att jag aldrig blir :)

      Radera
  2. ...förövrigt verkar kl på kommentarerna vara lite fel... : ) Min kl är just nu 20.48

    SvaraRadera
  3. Och nu stämmer tiderna överrens. Det var inställt på någon Stilla havs tid men jag rättade till det :)

    SvaraRadera